Skip to main content Skip to search

Grigorieva
Marina
Vladimirovna

Заведующий
Education: 
Saratov State University, Saratov, 1986 г.
Идентификаторы в системах наукометрии: 
Thesis and academic degrees: 
Terminal degree in Psychology (19.00.07 «Педагогическая психология»), Psychological Structure and Dynamics of Cooperation between Educational Environment and School Student and Adaptation, 2010 г.
Academic title: 
Associate Professor at the Department of Education Psychology , Federal Education and Science Supervision Service, 2008 г.
Research Interests: 
Методология психолого-педагогического исследования
Когнитивная психология
Психологическая адаптация
Взаимодействие субъектов образования
Образовательная среда
Общий стаж: 
38 лет
Стаж по специальности: 
38 лет
Other Administrative Positions: 

1986-1991 – psychologist, Engineering Department Promavtomatica

1991-2005 – education psychologist, gymnasium №5, Saratov

2002-present – senior teacher, associate professor, professor, Saratov State University

2013 - department chair, Saratov State University

Honors and Awards: 
Благодарственное письмо Западно-Казахстанского государственного университета имени М.Утемисова, 2020 г.
Почетный работник сферы образования Российской Федерации, 2020 г.
Почетная грамота и памятный знак в честь 110-летия Саратовского национального исследовательского государственного университета"., 2019 г.
Преподаваемые дисциплины: 
Диагностика образовательной среды
Основы конструирования психометрических средств
Психологически комфортная и безопасная образовательная среда.
Main Publications: 

Adapting to School: Mechanisms and Factors of Different Education Modes. Saratov. SSU Press. 2008.

Psychology of Cooperation between School Student and Educational Environment. Saratov. Volga Region Publishing House. 2009.

Psychology of Youth Social Activity: Problems and Risks. Saratov. SSU Press. 2012. (with Shamionov R.M.)

Psychological Structure and Dynamics of Cooperation between Educational Environment and School Student and Adaptation// Education Psychology. 2010. № 6. P. 33-43.Diachronic Approach to Studying Social and Psychological Adaptation// Izvestia Saratovskogo Universiteta. New Series. Philosophy, Psychology, Pedagogy. 2013. Vol. 13. Issue 1. P. 54-59.

Conferences: 
All-Russia Conference with international participation “Man and the World: Conflict Psychology and Innovation Risk”, Izhevsk, 2012 г.
IV All-Russia Conference “Professional and Personal Identity of Modern Russian Youth”, Samara, 2013 г.
International Conference on Education and Educational Psychology, Antalya. Turkey, 2013 г.
Grants anf scientific projects: 
  1. Грант РНФ, проект № 18-18-00298 «Психологические механизмы и факторы социальной активности молодежи». Грант РГНФ №15-06-10624а «Адаптационная готовность личности в современных условиях развития общества». Грант РГНФ № 11-06-00716а "Развитие адаптационных способностей выпускников школы в процессе взаимодействия с образовательной средой"
Post-graduate Students: 
Усова Наталия Владимировна, 2012 г.
Шамионов Азат Дамирович, 2011 г.
Локаткова Ольга Николаевна, 2017 г.
Голубева Наталия Михайловна, 2018 г.
Голоюс Елена Андреевна, 2019 г.
Граур Марина Васильевна, 2019 г.
Хмелькова Ольга Владимировна, 2021 г.
Заграничный Антон Игоревич
Additional information: 

Член диссертационного совета Д.24.2.392.05 при СГУ им. Н.Г. Чернышевского